Choose language

Om Vinst

Siden 1998 har vi hjulpet bedrifter i Norge å bli mer økonomiske i form av både tid og penger. 

I 2024 byttet vi navn fra Visma Innkjøpssamarbeid til Vinst, og startet en ny epoke for bedrifter i Norge som ønsker å bruke tid og penger på kjernevirksomhet i stedet for innkjøp.

Hvem er Vinst?

Hvem er Vinst?

Vinst er Nordens største innkjøpssamarbeid.

Vi effektiviserer innkjøp i små og store bedrifter gjennom fremforhandlede rammeavtaler og effektivisering, som gjør at virksomheter i Norge kan fokusere på sin kjernevirksomhet, og ikke administrative innkjøp.

I Vinst har våre innkjøpseksperter allerede forhandlet ferdig markedets beste avtaler med ledende leverandører innen områdene du har behov for i hverdagen som IT, reise, strøm, renhold, hygiene, kontorrekvisita, dagligvare, og mye, mye mer.

Disse avtalene ligger enkelt tilgjengelig for deg i vår oversiktelige innkjøpsportal, som samler alle dine avtaler på ett og samme sted.

Hva hjelper Vinst med?

Hva hjelper Vinst med?

Våre innkjøpseksperter forhandler avtaler på vegne av alle medlemsbedriftene, noe som sikrer våre medlemmer tilgang til ledende avtalebetingelser på viktige innkjøpsområder.

Ved å kartlegge dagens innkjøpssituasjon, analysere betingelser og synliggjøre konkrete besparelser fungerer vi som en rådgivende part for våre medlemmer. Med implementering av gode innkjøpsrutiner og policyer hjelper vi alle medlemmer med å redusere sine kostnader ytterligere, og samtidig bli mer effektive. 

Det betyr at våre medlemmer får tilgang til markedets beste innkjøpsavtaler, uten å trenge gjøre noen forhandlinger selv.

Bærekraft og miljø

I Vinst står miljø, bærekraft og åpenhet helt sentralt i både visjon og misjon. Her kan du lese mer om hvilke krav vi stiller og hva vi gjør innen disse områdene.

Krav til leverandører

Som medlem i Vinst skal du være trygg på at leverandørene du bruker ikke bare er markedsledende på kvalitet og leveranse (og pris med Vinst), men også miljø og bærekraft. 

Derfor stiller vi i Vinst stiller vi skyhøye krav til våre leverandører når det kommer til miljø og bærekraft. For å bli vurdert som leverandør i Visma Innkjøpssamarbeid må leverandøren beskrive og dokumentere konkrete miljøtiltak, samt kontinuerlig dokumentere at disse tiltakene opprettholdes over tid, og ikke bare i signeringsøyeblikket.

Det betyr blant annet at vi ser nøye på klimasertifikatene til alle våre leverandører, at vi forventer grønne alternativer og klimakompensering fra de som driver med reise eller er i andre bransjer som har et høyt CO2-utslipp, og et faktisk initiativ til å gjøre de fleste prosessene i bedriften så grønne som mulig.

Men bærekraft og miljø handler ikke bare om klima, for det er også viktig at leverandørene har en inkluderende arbeidsplass, bare handler med utenlandske selskaper som driver på en moderne og bærekraftig måte der de ansatte blir godt behandlet, og generelt viser at de tar miljø- og CSR-aktiviteter på alvor.

Grønne alternativer

Å tilby grønne alternativer er svært viktig for oss i Vinst, og vi samarbeider derfor bare med leverandører som har et ledende fokus på miljø, bærekraft, etisk handel og CSR innen sin bransje.

Det er altså ikke nok at leverandøren er gjennomført ledende på bærekraft og miljø, vi ønsker også at de der det er mulig tilbyr ekstra miljøvennlige produkter eller alternativer for våre medlemmer som ønsker å være ekstra ansvarlige.

Åpenhetsloven

For å vise hvordan vi metodisk jobber for å kartlegge, vurdere og forebygge negative konsekvenser vedrørende grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos oss selv og våre leverandører, har vi skrevet en redegjørelse for aktsomhetsvurderinger etter Åpenhetsloven.


Som et selskap i Visma-konsernet er vi underlagt Vismas Sustainability Policy. Du kan lese hvordan Visma som konsern jobber med åpenhet og menneskerettigheter i denne policyen. Har du noen spørsmål til oss eller våre leverandører tilknyttet Åpenhetsloven kan du kontakte oss her.

Sustainability in Visma

Vinst er et selskap i Visma-konsernet, og er derfor underlagt Vismas internasjonale mål om bærekraft.

Visma som et internasjonalt konsern ønsker å bruke sin posisjon til å være en driver for miljøbevisste og bærekraftige løsninger, for å gjøre verden til et bedre sted. Vi har gjort det til vår oppgave å etterlate verden i bedre stand enn vi fant den når det kommer til våre ansatte, miljøet, samfunnet og bærekraftigheten, og ser på rollen vi har i samfunnet som en mulighet for å påvirke endring og et grønt skifte.

Les mer om Vismas internasjonale mål om bærekraftighet

Image Placeholder

Vår historie

Innkjøpssamarbeid siden 1998

De første årene Vinst eksisterte het selskapet Massmarket, som lanserte sitt innkjøpssamarbeid i 1998. I 2002 ble Massmarket kjøpt av Visma-konsernet, og endret navn til Visma Advantage.

På denne tiden hadde vi kun 8 leverandøravtaler. I 2005 kjøpte Visma selskapene Ibistic og Edium, som resulterte i det innkjøpssamarbeidet vi mer eller mindre leverer i dag. I 2009 ble Owners Buy en del av Visma Advantage, og vi startet å tilby fordeler til privat bruk.

I over 20 år har vi spart bedrifter og deres ansatte for tid og penger brukt på innkjøp. I dag har vi over 9000 bedriftskunder og over 40 rammeavtaler.

Prøv Vinst gratis

Å prøve Vinst er helt gratis og uforpliktende. Du får kostnadsfri tilgang til alle rabatter og fordeler i 6 måneder. På denne måten kan du sikre at vårt innkjøpssamarbeid faktisk gir Vinst for deg.