Meny

Valgets kval: Hybrid eller Elbil?

Hybrid eller Elbil?

 Det er ikke mange år siden elbil var synonymt med lekebil, og hybrid var et begrep oftest brukt i biologien. De siste fem årene har derimot gamle konvensjoner blitt snudd på hodet, i 2017 slo Tesla Model S den gamle rekorden til Ford Sierra med flest registrerte nybiler i mars, og idag har alle de store, fra Toyota til BMW, Mercedes-Benz og Aston Martin elbiler på programmet. Til og med støvsugergiganten Dyson skal nå lage elbil. Valgmulighetene ser ut til å bli mange, men hva skal duvelge for å dekke dine transportbehov?

 Der vi tidligere kunne velge mellom bensin og diesel, har vi nå et utvalg som kan gjøre selv de mest interesserte svimmel. Ladbar hybrid, ladefri hybrid, hydrogen, elbil? Eller rett og slett bensin eller diesel?  Uansett hva du velger kan du være trygg på én ting: alle har sine fordeler og ulemper.  

 Siden hydrogenbiler mangler en infrastruktur med fyllestasjoner, og bensin og dieselbiler er relativt kjente størrelser, ser vi på de to mest aktuelle teknologiene: Hybridløsninger og rene elbiler. Hybrid er som ordet tilsier en kombinasjon av to motorløsninger: elmotor og bensinmotor. Måten disse fungere på gir oss enten en ladbar hybrid eller en ladefri hybrid - og forskjellene er ikke ubetydelige.

 

Ladefri hybrid

Den mest kjente eksponenten for ladefrie hybrider er Toyota Prius. Her har vi en elmotor som hjelper bensinmotoren under vanlig kjøring. Ved å jevne ut momentkurven til bensinmotoren vil denne alltid gå optimalt, og bruke radikalt mindre drivstoff. Elmotoren fungerer også som en generator og lader batteriet ved bremsing og i nedoverbakke. I korte strekk kan bilen også kjøres kun med elmotorer.

 I et bymiljø med mye køkjøring, trafikklys og bremsing/akselerasjon fungerer ladefrie hybrider svært bra. Ulempene er mest knyttet til langkjøring: I jevne hastigheter over lengre strekninger vil ikke elmotoren generere strøm, og resultatet er et høyere bensinforbruk enn en vanlig bensinbil. Batteriet er også så lite at den rene elektriske driften er tilnærmet teoretisk.

 

Ladbar hybrid

En ladbar hybrid er bilbransjens forsøk på å gi deg i både pose og sekk. Det er likevel ikke alltid at det er så praktisk som det høres ut: Ved å plassere et større batteri i bilen og gjøre det mulig å lade bilen hver gang den parkeres, kan en større del av kjøringen skje kun ved bruk av elmotoren. Samtidig har du en bensinmotor som du kan legge ut på langtur med uten rekkeviddeangst. Likevel: Fysikkens lover kan som kjent vanskelig bestikkes.

 To store motorer og en større batteripakke gir mye vekt, og økt vekt gir økt forbruk. I tillegg er bilene ofte dyre, kompliserte og gir få praktiske fordeler. Forskjellene mellom de enkelte modellene er store, så det gjelder å finne en modell med stort nok batteri til at den elektriske driften blir praktisk mulig. En fordel verdt å mekre seg er at ladbare hybrider ser ut til å slippe inn i "lavutslippsoner" i de større byene.

 

Elbil

Mange ser på elbilen som den mest elegante løsningen - fokus på èn teknologi fremfor kompromisser høres unektelig smart ut. Dessuten har elmotorer høy effektivitet, er stillegående, har maks dreiemoment og effekt fra første omdreining og gir ingen lokal forurensning. Den voldsomme suksessen til Tesla og de elektriske versjonene av VW Golf og Passat viser at teknologien har blitt moden for et krevende og langstrakt land som Norge. Ladenettet er godt utbygd, kanskje bedre enn i noe annet europeisk land, og på toppen av det hele er det gode avgiftsreduksjoner og andre insentiver som gratis bompassering og parkering i flere byer.

Likevel er ikke elbilen perfekt. Om vinteren, når temperaturen faller, må elbilen bruke mye av sin kapasitet på å varme opp bilen. I tillegg er kalde batterier mindre effektive. Kostnadene ved produksjon av elbil er også vesentlig høyere enn en konvensjonell bil, og spesielt batterier er kostnadskrevende - og ikke evigvarende. Batterier er også veldig tunge. Økt vekt gir større utfordringer i forhold til kjøreegenskaper, og rekkeviddeangst er et virkelig fenomen.

 Teknologien er i rivende utvikling, spesielt på batteriteknologi. Opplever vi at de verste ulempene ved batteriet, som høye kostnader, høy vekt og lav effektivitet i kulden, ser elbil ut til å være fremtiden. Ihvertfall frem til brenselscelleteknologen blir rimeligere og hydrogenfyllestasjone blir vanligere.

Relaterte saker